Je krásne horúce leto, väčšina ľudí radšej sedí pri vode a užíva si skvelé augustové počasie. Do Chorvátska je to vraj 6 hodín autom, jazerá na Slovensku sú už dostatočne vyhriate a taká túra do Tatier tiež nie je na zahodenie. Je to skrátka ideálne obdobie nepracovať, trochu si to užiť a psychicky si oddýchnuť.

Počkať, ale stále tu máme pracujúcich ľudí a pracujúcich freelancerov. Ak máte roboty dosť, buď máte tento rok šťastie, alebo ste si už uhorkovú sezónu zažili a pripravili ste sa vopred. Tí zvyšní sedia za počítačom, a nevedia, do čoho pichnúť.

Bohužiaľ som sa tento rok vyskytol v poslednej skupine. Freelancujem už pomaly 7 rokov, takéto situácie som riešil počas svojich začiatkov. Ešte pred mesiacom som odmietal zákazky s tým, že nestíham, a teraz je voľajako prázdno. Čo už, nabudúce leto nezanedbám.
Ako sa ale z toho dostať a čo robiť? Ak ste sa vyskytli v podobnej situácii, prinášam pár tipov, ktoré vám môžu pomôcť.

Relaxujte

Ak máte dostatočnú finančnú rezervu, proste sa pridajte k ostatným a doprajte si čas na oddych. Spravte si výlet, vyrazte na last minute dovolenku a načerpajte sily do nových výziev. Nie? Tak čítajte ďalej.

Počkať?

Nevešajte kariéru na klinec, ono to bude lepšie. Proste počkajte a v septembri sa to spraví. To je asi najjednoduchšia rada, ktorú vám môžem poskytnúť. Mne to ale nestačí, čakať nechcem a preto som sa rozhodol využiť všetky cestičky, ktoré sa mi už v minulosti osvedčili.
Napíšte napríklad svojim priateľom alebo zdieľajte takúto informáciu na sociálnych sieťach. Možno z toho pre vás vznikne zaujímavý projekt od človeka, od ktorého by ste to nečakali.

Oslovte svojich starých klientov.

Určite máte za sebou veľa webov, ktoré ste robili 2-3 roky dozadu. Po tých rokoch skúseností a príchode na stránku si určite poviete „Och môj bože, toto som urobil ja?“. Ak pri prezeraní vašich výtvorov zaznie tento komentár, neváhajte kontaktovať svojho bývalého klienta s ponukou redesignu webu. Ja to hneď po dopísaní tohto článku idem urobiť. Túto reakciu som napočítal hneď 5 krát, takže mám tú možnosť redesignovať 5 webov, z toho by už niečo mohlo klapnúť. Okrem ponuky redesignu nezabudnite navrhnúť prípadnú správu webu. Možno vám sa už web nepáči, ale klientovi môže stále postačovať. Priznajte si, aktualizujete weby vašich starých klientov? Musím sa priznať, že nie vždy to robím. Ponúknite im túto službu, možno to bude pre nich zaujímavejšie ako samotný redesign.

Investujte čas do starých restov.

Stáva sa vám, že pri písaní s klientom posielate s nevôľou odkaz na referencie z vašej webovej stránky? Pri ukazovaní vášho webu klientom nie ste až tak hrdý na štruktúru, design a informácie? Ak áno, máte ideálnu príležitosť investovať čas do úprav webu. Vylepšite prvky, doplňte si referencie, napíšte príspevok do blogu, pripravte si edičný plán príspevkov na sociálne siete alebo proste redesignujte celý web. Ja osobne sa vrhnem na postupné vylepšovanie webu a pridanie referencií. Taktiež sa vrhnem na aktualizácie mojich súčasných projektov www.meeto.info a www.cyklonews.sk. Musím sa priznať, že všeky moje osobné weby si zaslúžia „menšiu“ opateru.

Investujte do brandu

Práce je dosť. Môžem vás ubezpečiť, že momentálne je práce skutočne veľa. Ak ju nemáte, je to preto, lebo o vás ešte potencionálny klient nevie. Uľahčite mu teda cestu, ako sa k vám môže dostať. Registrujte sa do freelance katalógov. Na slovensku a v Čechách funguje hneď niekoľko, napríklad: www.navolnenoze.cz, www.wplide.cz, … Ste aktívny na sociálnych sieťach? Ak nie, máte príležitosť premyslieť si stratégiu, ako a čo budete prezentovať. Asi najjednoduchšie je zásobovať facebook vašou aktuálnou prácou. Ak vám to klient umožní, pridávajte na sociálne siete rozpracované designy alebo už finálne webové stránky. Takto môžete prispieť tak 5 – 10 postov za mesiac, čo je celkom pekné číslo. Prípadne si dajte za cieľ, že napíšete aspoň jeden blogový príspevok za mesiac. Len ako prvé si vymyslite o čom budete písať a navrhnite si aspoň 10 – 12 tém dopredu, aby ste články nestrieľali iba tak do vzduchu. Poslednou blogovou radou odo mňa je, nech sú tie články užitočné. Buď pre potenciálneho klienta, alebo pre kolegov. O tom, či ste boli v nedeľu na zmrzlinu, budú ľudia čítať, až keď budete superstar.

Tip na záver

Ponúknite svoje služby na zákazkových portáloch www.webdeal.sk, www.webtrh.cz alebo www.jaspravim.sk. Osobne to nerád robím a budem ešte uvažovať, či do toho pôjdem. Je to ale ďalšia možnosť, ako prísť k novej zákazke. Tieto portály asi nemajú najlepšiu povesť, ale rozhodne to v tomto prípade stojí za vyskúšanie. Ak budete mať šťastie, možno aj tu nájdete výborného klienta. Mne sa to v minulosti podarilo.

Nabudúce si takéto opatrenia urobím mesiac dopredu, aby som nemusel prežívať letnú frustráciu zanedbaného freelancera. Ale má to aj pozitívnu stránku, možno som týmto článkom pomohol niekomu s podobným problémom. A teraz reklama 🙂 Potrebujete web, web design alebo návrh UX vášho projektu? Pozrite si moje služby a rád vám pomôžem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *